حداقل کردن حداکثر

وزیر آموزش‌وپرورش در جمع مدیران مسئول و مدیران عامل روزنامه ها و خبرگزاری ها؛

آموزش‌وپرورش باید به اولویت اول جامعه تبدیل شود

 
 
وزیر آموزش‌وپرورش در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تکرار بحث‌های مربوط به‌نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: آموزش‌وپرورش باید به اولویت اول جامعه تبدیل شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش پرورش، سید محمد بطحایی که در نشست مشورتی با مدیران عامل روزنامه‌ها و خبرگزاری ها حضور پیداکرده بود، با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در آموزش‌وپرورش گفت: مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت در ۴۰سال گذشته به‌صورت تکراری و یکنواخت بیان‌شده است و مدام می‌گوییم آموزش‌وپرورش اولویت اول دولت و نظام قرار بگیرد و می‌توانم به جد بگویم که همه مسئولان در دولت‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش‌وپرورش باید موردتوجه بیشتری قرار بگیرد، اما در عمل این اتفاق نیفتاده است و دولت‌ها معمولاً  در طول سال‌های اول که چشم‌اندازها را می‌بینند، بودجه خوبی به آموزش‌وپرورش اختصاص می‌دهند و در سال‌های انتهایی این بودجه روند نزولی به خود می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای اینکه آموزش‌وپرورش اولویت اول نظام و دولت شود باید ابتدا در اولویت جامعه قرار بگیرد و خانواده‌ها و ذی‌نفعان برایشان مهم شود که محتوی کتاب درسی، معلم، کلاس درس، حیاط مدرسه و ... کودکانشان در چه وضعیتی و چه کیفیتی است و در این صورت می‌توانیم بگوییم وضعیت سیستم تعلیم و تربیت برای جامعه مهم شده است.

بطحایی با اشاره به وجود مرکز کنترل و رصد اردوها در سال گذشته و بعد از حادثه اردوهای راهیان نور سال گذشته اظهار کرد: در این مرکز تمامی اردوهای کشور کنترل می‌شود و قبل از اینکه وسیله نقلیه حرکت کند ملزم است که با این مرکز هماهنگ کند. برای اردوهای راهیان نور با سپاه به توافقاتی رسیده‌ایم که شرایط ما را لحاظ کنند و همه این موارد در اردوی راهیان نور تبریز هم لحاظ شده بود.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اظهار تاسف از حادثه اردوی راهیان نور اخیر گفت: در برخی موارد با اینکه همه کنترل‌ها و نظارت‌ها اعمال می شود، اتفاق‌هایی می‌افتد که نمی‌توان مانع آن شد.

سید محمد بطحایی تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه آموزش‌وپرورش اجرای سند تحول بنیادین است و سند تحول مسیر ارتقا و رشد آموزش‌وپرورش را به‌وضوح نشان داده است. ما برای اجرای آن، اقدام به تکمیل پیش‌نیازهای آن کردهایم.

وی خاطرنشان ساخت: اجرای سند تحول در دو مسیر در حال پیگیری است که به‌صورت تحول در نظام مدیریت آموزش‌وپرورش اتفاق می‌افتد و تحول در محتوی و متن برنامه‌ها را در دستور کار دادیم.

بطحایی افزود: در دوره‌های گذشته تحول و تغییرات به‌صورت ساختاری و در چند دوره مختلف برای دوره‌های تحصیلی اتفاق افتاده است و احتمالاً انجام تغییر ساختار راحت‌تر بوده است و متأسفانه در محتوی تغییرات زیادی انجام‌نشده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید مدرسه محوری را  یکی از برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش دانست و گفت: باید مدرسه به‌عنوان یک بخش مستقل برای خود تصمیم‌گیری کند و تا زمانی که مدرسه اجازه نداشته باشد، فکر کند و مسائل و مشکلات خودش را حل کند، نمی‌توانیم خلاقیت در آموزش‌وپرورش را گسترش دهیم.

وی در مورد فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس اظهار کرد: در این برنامه افرادی که صلاحیت بیشتری برای مدیریت مدرسه دارند، انتخاب می‌شوند و با فراخوان عمومی از فرهنگیانی که می‌خواستند مدیر مدرسه شوند ثبت‌نام کردیم و آزمون‌هایی در سطح دانشی از این افراد گرفته‌ایم. که پس از انجام مصاحبه‌های تخصصی افرادی که بیشترین امتیاز را داشتند برای مدیریت مدارس معرفی کردیم و قدم اول را برای شایسته‌سالاری برداشته‌ایم.

بطحایی تاکید کرد: سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی مدیران را در سه استان با همکاری جهاد دانشگاهی انجام داده‌ایم که نقاط قوت و ضعف مدیران را مشخص می‌کند و بر آن اساس درصدد تقویت نقاط ضعف مدیران خواهیم بود.

وی دیگر برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش را تضمین کنترل و کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس، گسترش و تعامل و ارتباط با ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش، هدفمند کردن و شفاف‌سازی کمک‌های مردمی به مدارس، گسترش مهارت‌آموزی منطبق با نیازهای اجتماعی دانش آموزان، فراگیری مهارت‌های شغلی و اجتماعی، حذف رقابت‌های فردی و جایگزینی با رقابت‌های گروهی و حذف آزمون‌های زائد بیان کرد و افزود: آزمون‌ها مسیر تعلیم و تربیت کشور را منحرف کرده است و اجازه نمی‌دهد معلم در کلاس با بچه‌ها در مورد مسائل پرورشی حرف بزنند و مدارس مسائل تربیتی بچه‌ها را پیگیری کنند و خصوصاً ورود این آزمون‌ها به مدارس ابتدایی آسیب‌های شدیدی را به کودکان و خانواده‌های ما رسانده است به‌طوری‌که برای کودکان پیش‌دبستانی هم تبلیغات انجام می‌دهند.

 

در ادامه این نشست مدیران عامل روزنامه‌ها و خبرگزاری ها به طرح مسائلی پرداختند که عناوین آن به‌صورت زیر است:

برگزاری چنین جلساتی باعث هماهنگی بین برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش و رسانه‌های عمومی می‌شود و می‌توان از طریق رسانه‌ها اهداف را عمق بخشید، باید برنامه‌های خود را هم‌زمان بین مردم و دولتمردان مطرح کنیم، دولت در مورد ارتباط با مردم و رسانه‌ها منفعلانه عمل می‌کند و علی‌رغم اقدامات خوبی که انجام می‌دهد اما به دلیل عدم ارتباط موثر مورد هجوم قرار می‌گیرد و آموزش‌وپرورش به شیوه دولت عمل نکند و منفعلانه برخور نکند و خودش ابتکار عمل را دست بگیرد و حرف‌ها و برنامه‌هایش را در جامعه منتشر کند و ما هم حمایت می‌کنیم. نیاز به یک سیستم منظم داریم تا هر وزارت خانه‌ای و هر دستگاهی به‌صورت جزیره‌ای کار خودش را نکند یا اهداف متضاد را پیگیری نکند. در انعکاس مثبت تلاش‌ها و پیگیری‌ها مسئولان ما ضعیف عمل می‌کنند. مردم و جامعه دغدغه دارند و موقع ثبت‌نام دانش آموزان شدت این پیگیری‌ها را می‌بینیم و این‌طور نیست که آموزش‌وپرورش برای جامعه مهم نباشد. در سال‌های ابتدایی انقلاب خانواده‌ها مسئولیت تربیت فرزندان خود را به آموزش‌وپرورش سپرده بودند و این کار به‌خوبی انجام می‌شد اما در آموزش‌وپرورشی که معلمش مستخدم است نمی‌تواند اهداف متعالی تربیتی را پیاده کند و تا زمانی که معلم به‌صورت کارمند دیده می‌شود نمی‌توانیم کاری کنیم. آموزش و دانشگاه و رشد علمی و نفر اول شدن در رقابت ملاک شده است و تربیت کلاً از ذهن‌ها خارج‌شده است. وجود نگاه تحولی اخیر در آموزش‌وپرورش خیلی مناسب است و اگر یکی از این نگاه‌ها در جامعه به ثمر برسد مفید خواهد بود. اینکه تاریخ و جغرافیا مدارس خصوصاً در مدارس غیردولتی غیرحضوری می‌شوند و مجدداً درس‌های کنکوری در مدارس حضوری می‌شوند یا فقط بچه‌های انسانی درس‌های تاریخ و جغرافیا را می‌خوانند و رشته‌های دیگر نمی‌خوانند هویت ایرانی و ملی ما را تضعیف می‌کند و با چه درس‌هایی این هویت‌ها در دانش آموزان نهادینه می‌شود. سنگینی کیف مدارس کودکان ما را آزار می‌دهد و مشکلات ستون فقرات دانش آموزان ما مشهود است. حجم کتاب‌های درسی زیاد است. به بخش خصوصی اجازه بدهید که با همکاری بخش دولتی تغییراتی در مدارس انجام دهند و به‌عنوان‌مثال درس‌های کارآفرینی و ... را تدریس کنند یا ایده‌های مبتکرانه مانند مدارس بدون شکست و ... را پیگیری کنند و به بخش خصوصی اجازه دهید تا ده تا دوازده رویکردهای نوین که در آموزش‌وپرورش دنیا اجرا می‌شود را در ایران اجرا کنند. کتب درسی اصلاً تفاوت‌های فردی را لحاظ نمی‌کند. مواجه شما با مافیا کنکور نیاز به جسارت داشته است و انجام این کار را به شما تبریک می‌گوییم اما مبارزه با مافیا کنکور نیاز به عمق دارد و ریشه‌های آن در بسیاری از دستگاه‌های کشور وجود دارد و منافع و رانت‌هایی دارند. بخشنامه‌ها و مسائل مدیریتی در ادارات برای ما خیلی مهم است و سبب شده بوروکراسی سنگینی بر دستگاه‌ها حاکم شود و ما نمی‌توانیم با یک بخشنامه همه مسائل کلاس و مدرسه را حل کنیم و باید معلم محوری را در اولویت قرار دهیم و بخشنامه‌ها که نمی‌توانند تفاوت‌های فردی در کلاس درس را تمییز دهد و معلم این کار را انجام می‌دهد پس نیاز به توجه بیشتری به مشکلات شغلی و اقتصادی معلمان داریم. تا زمانی که در آخر مسیر آموزش‌وپرورش مسابقه و کنکور است تبلیغات و مافیای کنکور و ... را خواهیم داشت و همه دوستان رسانه‌ای حتماً کمک می‌کنند تا کنکور حذف شود اما آیا مافیای کنکور در مجلس، آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش که ریشه دوانده است به‌سادگی حاضر است دست از منافع خودش بردارد. ظرفیت‌ها و تلاش‌های معلمان آموزش‌وپرورش خیلی بیشتر از تفکرات ما است و ما باید درصدد تقویت جایگاه اجتماعی و اقتصادی معلمان باشیم و اگر این کار را انجام دهیم به‌خودی‌خود معلمان ما توانمندی بیشتری برای پیگیری کارهای تربیتی و آموزشی خواهند داشت. سیستم مهارت‌آموزی در جامعه با تقویت و هدایت معلمان ممکن خواهد بود و زمانی خواهیم توانست مهارت‌آموزی را در جامعه نهادینه کنیم که این کارها منافع مالی داشته باشد. تحصیلات در دنیا گران است و هیچ کجای دنیا آموزش‌وپرورش با این کیفیت و به این صورت رایگان ارائه نمی‌شود و آن‌قدر مدارس ما باکیفیت هستند که اغلب دانشجویان معتقدند آنچه در مدارس یاد گرفته‌اند خیلی بیش از دانشگاه‌ها است و باید بررسی کنیم چرا خروجی باکیفیت نظام آموزش‌وپرورش را به دانشگاه‌های خارجی می‌فرستیم.

گفتنی است؛ در این نشست، رحیمی، سردبیر خبرگزاری مهر؛ تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس؛ حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد؛ الوندی، معاون خبر؛ رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق؛ عبداللهی، مدیرمسئول روزنامه آرمان؛ حسن ضابطی، مدیراجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ مظفری، مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد؛ متقیان، مدیرعامل برگزاری ایسنا؛ جعفر محمدی، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر ایران؛ جمشیدی، مدیرعامل خبرگزاری پانا؛ رمضانی، مدیرمسئول روزنامه شهروند؛ نوروزپور، مدیرکل شورای اطلاع‌رسانی دولت؛ رضاییان، استاد ارتباطات دانشگاه حضور داشتند.

لازم به ذکر است؛ این گونه نشست های مشورتی در ارتباط با مسائل آموزش و پرورش در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

گالری تصاویر را از اینجا مشاهده کنید

آدرس کوتاه: